Historia 

 

Ljungbytruck 

Ljungby Maskin är intimt förknippat med Rune Andersson. För att förstå Ljungby Maskin måste vi känna till historien om denne entreprenör och det företag han en gång inledde sin verksamma bana med. Redan under militärtjänsten hade Rune fått upp ögonen för hjullastaren. Drömmen om att tillverka denna spännande produkt kom dock att förverkligas först 20 år senare. Först skulle han gå en omväg via gaffeltruckarna. 
 
1960 startade Rune och hans bror Holger firman Bröderna Anderssons Mekaniska Verkstad hemma på gården någon mil utanför Ljungby. Till en början tillverkades truckarna som bakvända lastbilar inköpta av Vägkassan och först 1964 fick truckarna ett eget chassi. Den första trucken numrerades 21, så att kunden inte skulle förstå att han köpte den första.
 
Förmågan att kombinera det bästa från andras lösningar med egna geniala idéer bidrog till att bröderna lyckades producera så tekniskt bra maskiner. De hade inte så mycket fokus på design, men var ändamålsenliga och framförallt tillförlitliga - koncept som Rune tog med sig när han började tillverka hjullastare. Truckarna blev därför prisvärda och lättsålda.
 
1966 hade lokalerna i föräldragården blivit för små och bröderna byggde en ny fabrik i Ljungby. Samtidigt ändrades företagets namn till AB Ljungbytruck. Verksamheten började nu kraftigt öka i omfattning. På åtta år gick man från sju till 110 anställda och omsättningen blev hela 76 gånger större.
 
Under 60-talet skedde kontinuerliga förbättringar av maskinerna. Utvecklingen av hyttens ergonomi prioriterades långt innan arbetsmiljödebatten tog fart på 70-talet. Ljungby Maskin har ärvt denna fokus på förarmiljön och detta är bara en av orsakerna till att förarna älskar våra hjullastare.
 
Kostymklädd man i förarhytten på en entreprenadmaskin från Ljungby maskin.
1975 sålde bröderna Ljungbytruck till Kalmar Verkstad, numera Kalmar Industries. Rune och Holger följde med företaget, men redan efter en kort tid sa bröderna upp sig och startade åter egen verksamhet. Holger och lillebror Sture startade upp en ny truckfabrik, Svetruck, som är ett blomstrande företag än idag. Rune utvecklade en mindre truckmodell, som även den såldes till Kalmar Industries, innan han kom att ägna sig åt den produkt han verkligen brinner för – hjullastaren.
 

 

 

Ljungby Maskin 

Rune bekantade sig med den nya produkten och markanden genom att under några år importera och sälja hjullastare av ett amerikanskt märke. Han noterade såväl bra som mindre bra lösningar vid denna lastare. Ett stort plus var den fria sikten genom lastarmarna – en design som Rune försvarat genom åren, oavsett konkurrenternas lösningar. 1983 byggde han sin första egenkonstruerade hjullastare på gården utanför Ljungby. Drömmen som levt med honom sedan ungdomen hade äntligen gått i uppfyllelse.
 
Den första modellen kallades 1221, där de första två siffrorna i beteckningen stod för maskinens vikt i ton och de sista två för skopvolymen. Under de efterföljande åren kompletterades modellprogrammet med en 1015 och 1526. Lastarna blev oerhört populära på marknaden och 1986 byggdes den nuvarande fabriken på 12.000 kvm utmed E4:n i Ljungby.
 
Fyra hjullastare från Ljungby maskin uppradade framför fabriken.
 
1987 lades den större modellen 2240 till programmet. Två år senare blev 1221 till 1321 och 1526 övergick till 1630. Samtidigt tillkom modellen 1118. 1992 infördes oljekylda bromsar och rutorna i hytten började limmades, istället för att monteras i ramen, vilket ger betydligt bättre sikt. I samband med detta bytte modellerna namn till 1016, 1322 och 1631. Samma år tillverkades även den första L25.
 
1995 övergick alla modellerna till L-serien, där L står för Ljungby och siffran efter för maskinens vikt. Året efter tillverkades maskin nummer 1000. Nästa milstolpe i utvecklingen kom 1999 med införandet av ergopower-växellådan, som innebar större komfort för föraren. 2002 gick vi över från Volvos motorer till Deutz. Samma år tillverkades den första L9, en modell som marknaden länge efterfrågat. 2005 såldes den tvåtusende maskinen. 2008 lämnade vi Deutzmotorerna och gick över till Mercedes. Samtidigt fick hytten en ny utformning och sikten förbättrades ytterligare.
 
All tillverkning av hjullastarna sker i Ljungby maskins fabrik i Ljungby, i direkt anslutning till E4:an.  Arbete pågår för att tillverka en hjullastare från Ljungby maskin.
 
Efter att ha arbetat med agenter i många år övergick vi till att sälja våra hjullastare genom egna dotterbolag i Nederländerna 1997 och i Danmark år 2001. Ljungby Maskins omsättning har ökat snabbt genom åren. Mellan 1998 och 2008 mer än fördubblades den. Ändå har antalet anställda kunnat hållas på en stabil nivå, tack vare stora satsningar på rationaliseringar i produktionen.

 
 
 

En röd Ljungbytruck från företagets tidiga år.

 
En gammal Ljungbytruck sedd snett bakifrån.
 
Bröderna Andersson som startade Ljungby maskin, inledningsvis under namnet Ljungbytruck.
 
Bröderna Andersson tar en paus i arbetet med Ljungby maskin.
 
Ljungby maskins fabrik byggs 1986.
 
Fyra röda Ljungbytruckar och bröderna Andersson sålde verksamheten till Kalmar Industries.
 
Bröderna Andersson övergick från truckar till hjullastare och utvecklade det som idag är Ljungby maskin.
 
En tidig version av Ljung maskins hjullastare med föraren ståendes i dörren.
 
En hjullastare från Ljungby maskin utrustad med timmergrip.